Leerlingenzorg is de hulp die wij geven aan leerlingen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben.
Inrichting leerlingenzorg
De St. Antonius is een school waar iedereen zichzelf mag zijn, met eigen talenten, mogelijkheden en beperkingen. Elk kind wil ontwikkelen en doet dat op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Onderwijs zien wij als een continu leerproces met als doel de in aanleg aanwezige capaciteiten van elk kind zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
Op de St. Antonius bieden wij het kind de zorg die het nodig heeft, binnen de (personele, budgettaire en praktische) mogelijkheden die wij als school hebben. Zorg is een breed begrip. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een leerprobleem, opvallend gedrag of het uitblinken op een bepaald gebied. Het signaleren van deze zorg gebeurt door de leerkrachten. Wanneer er zorgen zijn, bespreekt de leerkracht dit met ouders en de intern begeleider.
De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorgstructuur op school. Zij voert cyclisch zorggesprekken met de leerkrachten en coacht en begeleidt leerkrachten rondom de zorgleerlingen in hun klas. Soms observeert de intern begeleider leerlingen in de groep.
Zorgstructuur
Op de St. Antonius werken wij doelgericht en systematisch aan het bieden van ondersteuning aan onze leerlingen. Dat doen wij vanuit het handelingsgericht werken (HGW), waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen.
Wij volgen vier niveaus van ondersteuning.